Af Kirsten Rasmussen 31/10-2023
I 2016 gennemførte BGN det første efteruddannelsesforløb for lærere i Danusha distriktet. Et 14. dages forløb hvor kursisterne selv valgte de temaer der var relevante for deres lokalområder. Der blev sat fokus på de børn der dropper ud af skolen i utide, manglende respekt for skolen, børneægteskaber, analfabetisme, kaste-, fattigdoms- og sundhedsproblemer i området. Lærerne arbejdede målrettet på at udvikle konkrete indsatser på skolerne og i skoledistrikterne.
Kurset blev fulgt op året efter hvor nye projekter blev sat i søen, men et gennemgående ønske fra lærerne var, at der skulle afholdes et tilsvarende kursus for skoleledere, da det var vanskeligt at indføre forandringer uden støtte fra skolens ledelse.
Lederkurset blev planlagt og rigtig mange deltog. En del var reelt interesserede, men de fleste kom med en klar forventning om, at få penge til at renovere deres forfaldne bygninger for. Da de ikke viste interesse for faglig og pædagogisk udvikling, besluttede BGN at stoppe disse kurser.
Med ønsket om at dæmme op for de massive fattigdomsproblemer der i høj grad var – og er – forbundet med kastesystemet, beskrev SEIT’s skolegruppe et undervisningstilbud til landsbyens marginaliserede børn – herunder børn af dalit-kasten. Målet var, at tilbyde en modersmålsbaseret flersproget undervisning der i praksis kobler teori og praksis og indholdsmæssigt fokuserer på lokal skik, kultur og tradition. Den første klasse blev oprettet i 2018 og eksisterer nu i flere landsbyer.
Aftalen har lige fra starten været, at BGN betaler skolernes lønudgifter, men SEIT skal arbejde målrettet på, at finde alternative finansieringsmuligheder så skolen kan fungere uafhængigt af eksterne donationer. Desværre har SEIT ikke vist interesse for at frigøre sig fra BGN’s donationer. Derfor har BGN valgt at regulere udbetalinger til dalit-undervisningen så de bliver proportionale med det beløb SEIT selv genererer enten i form af egne midler, donationer eller igennem forældrebetaling.
Med udgangspunkt i samarbejdet mellem skolegrupperne i SEIT og BGN blev der i 2020 udarbejdet en ansøgning til CISU med en beskrivelse af et sammenhængende uddannelsesforløb for børn og unge i hhv. grundskole og erhvervsskole. Ansøgningen blev ikke imødekommet, men indholdet i ansøgningen kan anvendes som inspiration til SEIT’s fortsatte arbejde med udvikling af både grundskole og erhvervsskole, hvis der skulle opstå et ønske herom.
På baggrund af de beskrevne dilemmaer, har BGN ikke længere tillid til at SEIT har vilje og ressourcer til at udvikle uddannelsesområdet. Derfor har BGN besluttet at afslutte samarbejdet.