PROJEKTER I DANG

Af Knud Olander 11-12-2023

BGN udvidede i 2022 sit geografiske område til Dang distriktet i det sydvestlige Nepal, og indledte et samarbejde med Gurababa Multipurpose Cooperative, mhp at styrke den flersproglige undervisning i kooperativets nyoprettede skole ”Golden Path Academy” i Rawat Gaon – og en nylig etableret demonstrationsfarm. BGNs aktiviteter i Dang bygger på et forudgående mere uformelt samarbejde og private donationer.

Gurababa kooperativet blev dannet i 2013 i Dangdalens nordvestlige del i Rawat Gaon i Dhangisharan landkommune, hvor tharufolket udgør ca. 45%.

Befolkningen lever af, hvad de kan få ud af deres små jordstykker og ved at arbejde for andre bønder, som daglejere – eller som migrantarbejdere i Nepal og Indien samt andre lande i Asien.

Kooperativet blev i første omgang dannet for at give befolkningen adgang til at optage lån via opsparing i grupper, så de kunne undgå at tage lån hos private lånehajer. 

Samtidig med organiseringen i låne-sparegrupper, gik kooperativets ledelse i gang med at ansøge relevante offentlige myndigheder om at få del i eksisterende offentlige støtteordninger og udviklingsinvesteringer. Efter nogle år med positive resulter besluttede medlemmerne, at udvide indsatsområderne til også at omfatte agro business og uddannelse. Kooperativet har i dag 6005 hustande som medlemmer.

”Golden Path Academy” skolen blev dannet i 2014 af en gruppe kooperativmedlemmer, som var utilfredse med, at tharu børn i kommunens skoler blev undervist på Nepali, det nationale sprog i Nepal, og ikke på deres modersmål i de små klasser. Eleverne havde svært ved at forstå, hvad der foregik, hvad der gav sig udslag i et stort frafald, når de nåede de større klasser og i dårligere karakterer, sammenlignet med de nepali-talende elever fra de traditionelle højkastegrupper. 

Lærerne, som hovedsageligt var rekrutteret fra de førnævnte højkastegrupper, kunne ikke tale og forstå tharusproget ligesom tharuernes kultur og historie var fremmed for dem, hvilket også gav sig udslag i lærebøgernes indhold. Samtidig var og er det offentlige skolesystem præget af politisk indblanding, korruption, mangel på ressourcer, lav motivation hos lærerne samt manglende decentralisering af ansvaret til kommuner og skolebestyrelser.

Ifølge Nepals forfatning vedtaget i 2015, har alle børn fra anerkendte sproggrupper ret til at modtage undervisning på deres modersmål op til 12. klasse. Imidlertid er denne ret ikke blevet fulgt op med den nødvendige følgelovgivning og med tilstrækkelige ressourcer til at få den gennemført. Heller ikke de private skoler har forsøgt sig med initiativer i den retning, men har i stedet satset på engelsk som undervisningssprog.

De lokale politikere i Dhangisharan kommune hvor Golden Path Academy ligger, er positivt stemt overfor tanken om at indføre modersmålsundervisning i kommuneskolerne, men mangler ressourcer til at gennemføre den. Skolens ledelse orienterer løbende kommunens politikere og embedsmænd om deres bestræbelser på at indføre og udvikle modersmålsundervisning og håber på den måde at kunne bane vejen for andre skoler i området.

Golden Path Academy har planer om at dække førskole, grundskole, overbygning samt fagtekniske uddannelser, når den er fuldt udbygget. I øjeblikket har skolen syv klassetrin med ca. 200 elever. Et ekstra klassetrin bliver hvert år tilføjet. 

I skoleåret 2022/2023 har skolen 13 ansatte lærere, hvoraf 11 af dem har en videregående uddannelse  (MA 2, BA 9). Der undervises i Nepali, Engelsk, Matematik, Science og IT.  Alle lærerne er tharuer. Skolen er populær, selv om det koster mellem 600 NPR og 900 NPR om måneden. Familier, der ikke har råd, kan ansøge skolebestyrelsen om nedslag eller bortfald af skolebetalingen. 

 Skolen er nu konsolideret med stigende søgning, og skolens bestyrelse er klar til at tage det næste skridt med at introducere tharu som undervisningssprog i de små klasser til og med 3. klasse. Ideen er, først i de små klasser, at udvikle stærke lytte-, tale-, læse- og skrivefærdigheder på modersmålet inden børnene gradvist og på en systematisk måde introduceres til andre sprog byggende på de færdigheder, de har opnået indenfor deres modersmål. BGNs bestyrelsen har fra ”Golden Path Academy” modtaget et forslag om støtte til et 3 årigt ”mother tongue based multilingual” projekt, som for nærværende er under overvejelse.

Gurababa kooperativet startede i april 2022 en demonstrationsfarm med det langsigtede mål at udvikle den til en egentlig landbohøjskole for husdyr og planteavl.  Farmen har d.d. 30 grise, 1050 høns og omkring 900 fisk til avls og salgsformål. Fokus er i øjeblikket på udvikling af svineavl og markedsføring af svinekød til salgsformål. Demofarmen sælger grise til avl samt indkøb og salg af slagtesvin, så små bønder kan undgå omkostningsfordyrende mellemhandlere. BGN har i oktober 2023 finansieret et studieophold i Danmark for kooperativets direktør og den ansvarlige for demofarmen for at lære om svineavl og undervisning. Efterfølgende har BGN støttet kooperativet med udbygning af svinestalde og rådgivning om deres indretning.